تعريف پژوهش:
پژوهش، پردازش اطلاعات برخوردار از انتظام، متعلق به گسترة خاصي از علوم و داراي هويت جمعي است كه به نوآوري ميانجامد.
اركان پژوهش:
1. اطلاعات: ـ ويژگيهاي اطلاعات شايسته براي پژوهش الف: برخورداري از اطلاعات تحليل شده ب: برخورداري از اطلاعات مرتبط ج: برخورداري از اطلاعات كافي و كامل د: برخورداري از اطلاعات صادق هـ: برخورداري از اطلاعات دقيق و: برخورداري از اطلاعات واضح و متمايز ز: برخورداري از اطلاعات نو ح: برخورداري از اطلاعات مستند ط: عدم اطلاعات، خود، اطلاعات است (در يك پژوهش آنچه نيست نيز مهم است و پژوهش گر را به خلاءها و كاستيها رهنمون ميسازد.) 2. پردازش: (مسير عبور از اطلاعات به يافتههاي جديد، پردازش و تحليل روشمند است) 3. داراي انتظام: (پژوهش بايد داراي انضباط، چارچوب، ضابطه و قواعد معين باشد) 4. تعلق به گسترة خاص: (پژوهش به يك گستردة معين از علوم تعلق دارد. پژوهش چيزي جز حل روشمند يك مسئله نيست و مسئله به يكي از حوزههاي معرفتي تعلق دارد. تعيين دقيق گسترة پژوهش در پيشبرد صحيح پژوهش نقش به سزايي دارد.) 5. هويت جمعي: (هر برنامه پژوهشي، به دليل تعلق به گسترهاي خاص، عضوي از هويت جمعي علم است و در خانواده علم، جايگاه خاصي پيدا ميكند و به عنوان عنصري از سيستم معين و شبكهاي خاص، نقش ايفا ميكند) 6. نوآوري: (در برنامه پژوهشي هدف، توليد يافتههاي «جديد» علمي است. پژوهش گر در مقام دستيابي به امري است كه تاكنون به دست نيامده است. نوآوري ابعاد مختلفي دارد: دستيابي به پرسش و مسئله جديد، ارائه نظريهاي جديد، وصول به روش جديد، مفهومسازي تازه ـ اساساً تفاوت پژوهش با تعليم، همان تفاوت ميان توليد و انتقال است ـ)
مديريت برنامه پژوهشي:
اثربخشي يك برنامه پژوهشي، بيش از هر امري محتاج مديريت است. عمليات پژوهش، يك فرايند است كه در قالب پروژه و به وسيله يا همراه با گروه انجام ميشود. (فرايند، پروژه و گروه كار) يك پروژة پژوهشي محتاج دو نوع مديريت است: 1. مديريت اجرايي: وظايف مديريت اجرايي: ـ برنامهريزي ـ سازمان دهي ـ تيم سازي ـ مديريت زمان ـ خدمات پژوهشي ـ شيوههاي فيشبرداري (تمركز آفريني و صرفهجويي در زمان) 2. مديريت علمي: وظايف عمده مديريت علمي: ـ هدف گذاري (مشخص، قابل دسترس، قابل سنجش، مفيد، داراي اولويت) (عوامل موثر در هدف گذاري: ذهن انباشته از نظريهها و آگاهيهاي به روز، چشم مسئله ياب، روح خلاق، برخورداري از دغدغة اثربخشي
برخي اهداف و برنامهها عبارت اند از : ١ . پژوهش و تحقيق در شاخههاي علوم پايه با سه رويكرد بنيادي، توسعهاي و كاربردي، ٢ . اجراي طرحهاي پژوهشي و تحقيقاتي با هدف دست يابي به كتاب ها و درسنامههاي مطلوب آموزشي در همه ابعاد(اعم از محتوايي، كيفيت و ... ) ٣ . معرفي طرحها و برنامههاي تحقيقاتي لازم با توجه به اولويتهاي موجود در علوم پايه، ٤ . پر كردن خلأهاي درسنامههاي موجود در زمينه علوم پايه از طريق اجراي طرحهاي پژوهشي كوتاه مدت، ٥ . تدوين و جمع آوري زمينه هاي تحقيقاتي ٦ . برقراري ارتباط با مراكز پژوهشي و آموزشي علوم پايه داخلي و خارجي و ساماندهي همكاري مشترك با آنها در زمينه اجرای طرحها و فعاليتهای پژوهشی، ٧ . برگزاري همايش ها و نشست هاي علمي ـ پژوهشي در سطوح و با موضوعات مختلف،
به منظور ارائه خدمات بهتر، هرگونه پیشنهاد و انتقاد سازنده خود را با ما در میان بگذارید